Sjømatdagene 2021
Tekst: Norwegian Seafood Trust
Dato: 18.03.2021
Sjømatdagene 2021
Her forteller de om hvordan forbrukeren setter press på næringen gjennom å kreve mer info om fiskens historie, fra egget klekkes til fisken slaktes og serveres. De ser en voksende utvikling hvor forbrukerne ønsker å kjøpe mat som de kjenner opprinnelsen til og som gir trygghet for at den ikke er tuklet med når den ligger på matfatet,
Videre forklarer de hvordan man kan bruke teknologi til å ta ut relevant data som aktørene i sjømatnæringen allerede har i sine systemer og hente ut verdifull delbar informasjon av denne. – Teknologien får først verdi når den gir noe tilbake til sluttbrukeren sier CEO i Atea Steinar Sønsteby
Norwegian Seafood Trust vil samle næringen inn i ett sporingsnettverk for å bygge merkevaren norsk sjømat og skape en transparent næring som deler info i alle leddene i sporingskjeden.
–Vi ønsker en ny nasjonal standard for sporing av norsk sjømat, og der skal vi være først ut sier Marte Lund Myran Markedssjef i Norwegian Seafood Trust.
De globale aktørene, retaliere og supermarkedkjedene ønsker stadig å presentere et bedre produkt til sine konsumenter og ønsker å fortelle historien om den Norske laksen. -Bygger vi digital tillitt vil de norske aktørene kunne hente ut økte verdier både i form av bedre priser, og langsiktige avtaler sier Espen Braathe Europasjef IBM Foodtrust.
Har du spørsmål knyttet til denne artikkelen?
Mobil: +47 918 96 878
E-post: marte@norwegianseafoodtrust.no
Ta kontakt
Mobil
+47 918 96 878
E-post:
Addresse
Boks 639 Sentrum, 7406 Trondheim
Besøksadresse:
Dronningens gate 7, 6. etasje